zaterdag 3 november 2012

soldaat Soldaat (2)

soldaat Soldaat (2)

Eén ding speet me. We hadden zo'n mooie speld op de baret en uniform.  Limburse Jagers..Een soort commandetroep.  Een zwaard met een jachthoorn er voorlangs.  Nu kreeg ik een insigne met een waterpomptang en een prozaïsch tandwieltje... Technisch Dienst.

Regels zijn regels.  Ooit moest ik pakketje vanuit Mw.Millingen naar Den Helder brengen.  Ik legde het pakje naast mij op de vloer van de cabine. Laat ik nou net controle krijgen van de MP (militaire politie).
"Rijopdracht graag"  Dat was oké.  Controle laadbak....Leeg!  "Waar is je vracht"?"  Ik wees op de grond naast mij. Het pakje was niet groter dan een compact-camera, Zelfs had ik nog gevraagd of ik niet beter met een jeep kon gaan. maar dát was weer erg dom.  Eigen initiatief wordt steeds de grond ingeboord,ging ik begrijpen.
Ik mocht verder nadat ik het pakje in de laadbak had gelegd..

Een toevallige ontmoeting met een oud- kamergenoot,ook een ex-SRO-er. Ir. H Schleppbaum. Ik vroeg hem of hij wel wist dat de oorlog al voorbij was,maar hij was een ras-Nederlander,alleen hij provoceerde aan de lopende band.Dat konden veel van die groene mannetjes niet waarderen.
Dat vond de kapitein erg lastig en vond dat hij beter zijn naam eer aan kon doen en bomen moest gaan slepen.Wel  was hij zover gekomen dat hij korporaal was. Dus kreeg hij al snel de titel Korporaal Aanmaak-Houtjes hakker. (dit heeft hij zijn hele diensttijd moeten doen voor de hele kazerne) Naast hem was een andere man iets onbestemds aan het doen en ik vroeg hem:"bent U zijn commandant sergeant?"  Mis!!!  "IK ben korporaal eerste klas,Sukkel !!!"   Oh zei ik en wendde mij naar de Ir. en vroeg hem: "Heet hij zo of wordt hij zo genoemd?" De man begreep het niet, denk ik want hij werd niet eens boos.

Als je SOLDAAT heet moet je uitkijken. Op een morgen liep ik mijn best te doen,op weg naar de cantine. "Hé soldaat!"ik keek om en een groen mannetje met twee strepen, plooi in de broek en 2 horizontale plooien op zijn rugpand en glimmende schoentjes. Oei,dacht ik alweer zo'n hoge. "Jòh,pak even een bezem en veeg de appélplaats even aan aan"   Goede raad.... Als je een legerachtige naam draagt.... KIJK NOOIT OM!!

Als chauffeur was ik wel eens een beetje stout. Je mocht bij je ritten een eigen bijrijder meenemen.
Als vaste vriend koos ik altijd een zekere Henk P. Hij was prof-fotograaf en ik leerde veel van hem.
Ook had hij een zus in Amsterdam wonen. Ik had een zus in Amstelveen,maar ook en goede bekende in Amersfoort en ouders in Hoogeveen en nog veel meer adresjes,  Nou mocht je nooit van de route afwijken die de MTO( motor transport officier) voor je had uitgedacht,Dus aten we vaak onderweg bij genoemde personen en declareerden f.3,50 voor een maaltijd en f.2,- koffie/gevulde koek onderweg. Een heel bedrag als je maar f,1,- per dag krijgt, We waren altijd heel blij als de dag van uitbetalen daar was. Tieten met geld.
Als je na 1/2 6u niet binnen kon zijn kon je na-eten. Dus parkeerden we de auto ergens om ca.5 uur en wachtten we tot de "juiste"tijd. We kwamen niet om van de honger.
We werden al gauw vriendejes met de kok,die altijd nog wel wat worstjes over had en heeeeel veel vla.

Oh,ja  BIVAK.... ook zóóó  leuk!
Daarover een volgene blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten